Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 25 Ιουνίου 2011

Παραδείγματα από Π.Σ. για την νέα κειμενικότητα-πολυτροπικότητα

Τα παρακάτω παραδείγματα προέρχονται από το νέο γλωσσικό πρόγραμμα σπουδών της Αυστραλίας (Australian Curriculum:English, 2010) και αναφέρονται στη κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (7ο-10ο σχολικό έτος)




Νέα κειμενικότητα
«Κατανοούν πώς η συνοχή των πιο περίπλοκων κειμένων στηρίζεται σε τεχνικές που σηματοδοτούν την κειμενική δομή και καθοδηγούν τους αναγνώστες, για παράδειγμα, συνόψεις, αρχικές και τελικές παράγραφοι και θεματικές προτάσεις, ευρετήριο ή χάρτης πλοήγησης ή ιχνηλάτηση των διαδρομών σε δικτυακά κείμενα .» (7ο έτος)
«Αναπαράγουν και προσαρμόζουν υπάρχοντα έντυπα κείμενα για ένα δικτυακό περιβάλλον και εξηγούν τις αιτίες των προσαρμογών (για παράδειγμα, εξηγούν την πλοήγηση και τη χρήση των υπερσυνδέσμων ως δομικά στοιχεία σε υπερκειμενικές αφηγήσεις) » (10ο έτος)
«Διερευνούν τη δομή και τη γλώσσα παρόμοιων κειμενικών τύπων όπως οι πληροφοριακές αναφορές και οι αφηγήσεις και πώς αυτές επηρεάζονται από διαφορετικές τεχνολογικές ιδιότητες (για παράδειγμα, υπερσύνδεσμοι ως δομικά στοιχεία σε υπερκειμενική αφήγηση σε αντίθεση με στοιχεία αλληλουχίας γραμμικών κειμένων σε έντυπες αφηγήσεις) » (10ο έτος-)
 «Αξιολογούν την επιρροή ενός κειμένου με υπερσυνδέσμους στην πλοήγηση σε μια ιστοσελίδα» (10ο έτος)
«Χρησιμοποιούν την κατάλληλη μεταγλώσσα που σχετίζεται με τις ψηφιακές τεχνολογίες για να αναλύσουν αναγνωστικές διαδρομές στις ιστοσελίδες» (10ο έτος)




Πολυτροπικότητα
«Κατανοούν μια σειρά στατικών εικόνων και συνδυασμούς γλώσσας και εικόνας σε ένα βιβλίο με εικόνες, για παράδειγμα τίτλος, τοποθεσία, χαρακτήρες, δράσεις καθώς επίσης και τεχνικά στοιχεία όπως η θέση, το μέγεθος, το χρώμα, η γωνία, η πλαισίωση, η οπτική » (8ο έτος)
«Αναλύουν πώς παράγεται η οπτική γωνία σε οπτικά κείμενα μέσα από τις επιλογές, για παράδειγμα, βλέμμα, οπτική γωνία και κοινωνική απόσταση » (7ο έτος)
«Πειραματίζονται με πλευρές των οπτικών κειμένων για να θεμελιώσουν διαφορετικές αποχρώσεις, για παράδειγμα αξιολογούν την επιρροή της κίνησης της κάμερας ή του φωτός στις κινούμενες εικόνες » (10ο έτος)
«Χρησιμοποιούν γραφικά και κίνηση κειμένου, για παράδειγμα παρουσιάζουν ειδήσεις κατάλληλες για ένα πρόγραμμα επικαιρότητας που προσαρμόζει την εικόνα στο προφορικό κείμενο, ή δημιουργεί χιούμορ με τη δημιουργία αντίθεσης μεταξύ ήχου, εικόνας και προφορικού κειμένου» (9ο έτος)




ΤΠΕ ως φορέας γλωσσικής αλλαγής
 «Ερευνούν τις αλλαγές στη χρήση των λέξεων και στη σημασία τους μέσα στον χρόνο και κάποιες από τις αιτίες για αυτές τις αλλαγές, για παράδειγμα η επιρροή που έχουν στην ορθογραφία και το λεξιλόγιο οι νέες μορφές επικοινωνίας όπως τα μηνύματα μέσω κινητού τηλεφώνου, τα emoticons και το email.» (7ο έτος)
«Ερευνούν την επιρροή στη γραπτή γλώσσα των τεχνολογιών επικοινωνίας όπως το sms, text, email, Twitter», (7ο έτος)


Απόδοση στα ελληνικά: Αντωνοπούλου Σταυρούλα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.